пʼятницю, 25 грудня 2020 р.

Ідея 28. Виконання дітьми обов'язків та рутин і заохочення "бонусами"

Цього разу хочу трохи поділитися власними ідеями пов'язаними з "чемністю", а точніше впорядкуванням безладу. "Роздуми про те, як можна заохотити дітей до самостійності і виконання домашніх обов'язків".

Обіцяти гроші дитині за виконання уроків чи прибирання я вважаю не дуже правильним, тому у нас діє система бонусів.

Коли Влад був меншим (4-5 років) - досить гарно працювала табличка і маленькі "бонуси" вирізані з оргскла. На заміну їм чудово підійдуть, наприклад, монети 5 копійок, що вже вийшли з обігу, чи надруковані паперові картки, бо загалом найпростіший варіант - зробити на свій смак макет квадратних чи круглих карток-бонусів (можна з якимись улюбленими героями дитини, абощо) і надрукувати в будь-якій друкарні кілька десятків цих "фішок" на картоні чи на папері і заламінувати для довговічності.

В табличці був короткий перелік, який син знав: сам роздягнувся і поклав одяг на місце, почистив зуби, прибрав ввечері іграшки... за кожен пункт він отримував 1 бонус. Наприкінці тижня отримані бонуси можна було обміняти по заздалегідь відомому курсу: 6 бонусів - магазинний сочок, 20 - похід в піцерію... покупка нової книжки, похід в музей чи розважальний центр і т.д (все зараз вже й не пригадаю, пам'ятаю лише, що останнє "коштувало" дорого :) і Влад ні разу не назбирав балів на розважальний центр, бо все розтринькував на сочок і дешевші розваги). 

Потім нас чекали переїзди, масштабні перетрубації і цю систему я закинула... А цьогоріч, маючи вже другокласника, згадала, та ще й якраз вчасно в інтернет-магазині натрапила на підходящий "мотиваційний" плакат. В підсумку тепер знову маємо список завдань і наліпки, які я видаю ввечері за виконані завдання.


Скажу одразу - це суто наша історія, всім-всім дітям точно не підійде, але спробувати можна ;) Влад, окрім того що страшенно забудькуватий і неорганізований, ще й дуже любить списки, інструкції і взаємовигідний обмін, тому нам така ідея підійшла на ура.

Що бачу доброго в такій системі?
Ну по-перше, у нас досить маленька квартира, я майже увесь час сама з дітьми. І ні жити без перестанку в безладі, ні розгрібати його постійно одній, не маю бажання :)
По-друге, це дійсно досить добре мотивує Влада і зменшує кількість моїх зауважень, нагадувань та повторювань "зроби, зроби".
По-третє наочно показує дитині які саме у неї є обов'язки - у сина є чіткий перелік завдань і з часом він зрозумів, як саме має виглядати їх виконання. Вже знає - щоб йому зарахувався пункт "рюкзак", то там мають бути не лише складені правильні підручники на завтра, а й зошити акуратно в папці, ручки-олівці в пеналі. А ще в рюкзаку не має бути сміття. Підозрюю, що для багатьох дітей це "само собою розуміється", але краще вам не знати як раніше виглядав синовий рюкзак і ЩО я там могла знайти, а він "не бачив" :)

Спершу, звісно, були нерви і "чого ти не даєш мені бал?". А тепер син має чіткі критерії коли бал зараховується. З прибиранням і виглядом столу, шафи, коробок з іграшками... аналогічно.
Справа в тому, що Влад явно має проблеми з концентрацією уваги (хоч РДУГ йому офіційно не діагностували) і мене направду втомлювало по 40 (без перебільшення) разів повторювати "склади одяг", "збери рюкзак"... А він міг переступати по 10 разів, не бачити і йшов займатися своїми справами, міг нести щоденник від стола до шафи 2 метри і 5 разів забувати куди йшов і губити все по дорозі. Тепер, коли є чіткий список, Влад сам підходить, читає, сам собі обирає і планує, що ще треба встигнути зробити до 20:00 щоб отримати 8 балів.

Чому саме 8? Бо я, чесно кажучи, трохи зле розрахувала коли писала табличку і оця маленька кількість наклейок, зароблених за день (3-5 шт), Влада дуже слабо мотивувала. "Ай, ладно, я сьогодні не буду нічого робити.." В підсумку ми домовилися - якщо буде зібрано більше ніж 8 бонусів, то, по-перше, кількість зароблених наклейок множиться на 2, а по-друге йому можна буде 20-30 хв погратися на телефоні. І справа пішла значно веселіше :)

Хтось, прочитавши це, можете подумати, що я педант, але ні - вдома у нас зазвичай добрячий хаос (як і має бути в творчої людини :) ), але є штуки які я намагаюся систематизувати і хоч трохи контролювати, щоб не впасти в тотальний безлад. В себе на телефоні я теж маю програмку "звички", де ставлю собі "галочки" в рутинах, які потребують моєї уваги: від вечірнього догляду за обличчям до 15-ти хвилинного прибирання щодня, від почитати хоча б 15 хв до пити достатньо води і, звісно, контроль за виконанням Владових завдань. Бо часом мені теж дуже ліньки, я махаю рукою: "ой, як хочеш, не буду сьогодні рахувати і видавати тобі наліпки", що, звісно, не дуже спияє закріпленню корисних звичок :(


Думаю, з часом і завдання, і спосіб "збирати бонуси" для Влада зміниться та теж перейде швидше в щось на кшталт "ставити галочки", але наразі така схема працює.
Насправді не завжди все йде так гладко, час від часу мені все ж доводиться нагадувати, що порядок робити треба, бо у всіх вдома є обов'язки і чим старшою стає людина, тим більше в неї не лише прав, а й справ. Каюся - в особливо "веселі" дні навіть погрожую , що якщо іграшки не почнуть складатися, то я теж відмовляюся виконувати свої обов'язки, тому готування вечері відміняється.

Розкажіть, а як ви заохочуєте дітей до виконання обов'язків? І як багато "домашньої роботи" мають ваші діти? 
P.s. Конкретно цей плакат радити не буду. Ідея класна, а от якість у нього, на жаль, не дуже - частину наліпок доводиться вирізати ножицями

Немає коментарів:

Дописати коментар